Mesti Korang Tak Percayakan, Rupanya Inilah Punca Lipan Ada Dalam Rumah!

 

Mesti Korang Tak Percayakan, Rupanya Inilah Punca Lipan Ada Dalam Rumah!

Walaupun mempunyai tubuh yang cenderung kecil, tetapi sering membuat banyak orang yang merasa takut. Pasalnya, haiwan yang sering tiba-tiba muncul dan merayap tersebut mempunyai bekas gigitan yang sangat menyakitkan.

Mesti ramai orang cuak kalau sebut pasal lipan dalam rumah. Lagi-lagi lipan bara, baru tengok teru remang kan? Tak kesah sama ada kecik ke besar, nmapak je tak fikir apa dah mestu terus bunuh.

Kesan sengatan ya mengandungi racun yang berbahaya yang boleh membunuh haiwan yang bersaiz besar, malah sehingga 15 kali lebih besar daripada badannya

Lipan atau dalam bahasa Inggerisnya Centipede memang diakui sangat berbisa walaupun racunnya belum boleh dikategorikan tahap membunuh buat manusia .

Lipan

Secara ringkasnya serangga berbisa tersebut menggunakan ‘Forcipules’ ; dua kaki depan yang berbentuk seakan penyepit sebagai senjata utamanya. Ia akan menyuntik bisanya ke badan mangsa menggunakan forcipules sekiranya rasa terancam.

Namun bagi kanak-kanak bawah 5 tahun atau warga emas, disengat serangga yang berbisa itu bukan suatu benda yang boleh di buat main, justeru segeralah dapatkan rawatan.

Berbalik pada topik kita , kenapa boleh ada lipan dalam rumah?

Jangan terkejut ! So kalau ada benda ni kat rumah korang, paham2 lah kenapa boleh ada lipan bukan?

Mengikut satu kajian, lipan hanya akan merayap ke tempat yang ada sumber makanan untuknya. Contoh-contoh makanan serangga berbisa tersebut adalah anai-anai , lipas , lalat dan labah-labah.

Untuk halang lalat dan labah-labah mungkin mudah. Namun dalam kes anai anai tak semua orang mampu nak buat pest control memandangkan kosnya pun ‘boleh tahan’

Jadi untuk ambil pendekatan terbaik , cara mengelakkan kehadiran lipan adalah dengan memastikan rumah anda bersih dan bebas dari serangga-serangga perosak di atas terutamanya dalam bilik air dan kawasan lembap.

Jadi sebagai alternatif mungkin anda boleh gunakan petua di bawah untuk menghalau lipan :

  • 1 Kapur Barus

Lipan

Sama seperti garam anda hanya perlu menaburkan kapur barus di kawasan lembap untuk memastikan ya tak datang lagi.

  • 2 Garam

Taburkan garam yang anda di kawasan dan laluan yang selalu temui lipan. Kebiasaannya pastilah kawasan yang lembap bukan?

Biarkan saja garam tanpa perlu disapu dan mungkin anda boleh menambahnya dari semasa ke semasa jika perlu. Ulang sehingga anda rasa memang dah tak ada lagi lipan di rumah.

  • 3 Daun Pandan

Buat anda daun panda berbau harum bukan? Namun untuk lipan ia adalah sebaliknya

Jadikan gunakan kelebihan ini dengan meletakkan daun pindah sebagai pelindung anda. Hiris daun pandan halus-halus dan letakkan ke dalam mangkuk. Lagi banyak kuantitinya lagi bagus.

Kemudian, mangkuk yang berisi hirisan daun pandan tu letakkan di setiap sudut rumah supaya ya akan akan menjauhi rumah anda.

Harap petua di atas dapat membantu anda dalam menangani masalah dalam rumah. Kongsikan kepada keluarga dan kenalan ok?

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Sumber: buzzkini / imuslimnetwork